Miasto Międzyrzec Podlaski realizuje Program Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Wspieraj Seniora”, który polega na udzieleniu pomocy w dostarczeniu niezbędnych produktów do domu seniora. Do 31 grudnia mogą z niego skorzystać osoby powyżej 70 roku życia, które w obowiązującym stanie epidemii zdecydują się na pozostanie w domu.

Seniorze! Zostań w domu. Twoje zdrowie jest najważniejsze! 22 505 11 11 - to infolinia, która przekieruje twoje potrzeby do najbliższego ośrodka pomocy społecznej, a ten będzie z tobą w kontakcie i ustali, kto, kiedy i w jakiej formie będzie mógł pomóc.

Program zakłada dostarczenie niezbędnych produktów. Mogą to być artykuły podstawowej potrzeby, w tym produkty spożywcze, środki higieny osobistej. Można również poprosić o pomoc np. w sprawach urzędowych (jeżeli ich zakres nie wymaga upoważnień lub udostępnienia danych wrażliwych), wyprowadzenie psa, itp. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym (np. nie można poprosić o usługę sprzątnięcia mieszkania).

Program jest kierowany do osób powyżej 70 roku życia, które zdecydowały się na pozostanie w domu dla własnego bezpieczeństwa, a nie mogą liczyć na pomoc rodziny z powodu kwarantanny lub jej nie mają. W szczególnych przypadkach, pomoc może być udzielona osobie poniżej 70 roku życia. Ocena takiej sytuacji i decyzja o udzieleniu wsparcia należy do ośrodka pomocy społecznej. Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych. Pomoc udzielana w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego seniora i świadczona jest nieodpłatnie.

Koszty zakupów pokrywa senior. Senior przekazuje pieniądze osobie wskazanej przez OPS przed dokonaniem zakupów. Zasady i zakres pomocy oraz sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek pomocy społecznej, podczas pierwszego kontaktu z seniorem. Pomoc w robieniu zakupów, załatwianiu prostych sprawach urzędowych, wyprowadzenia psa, są nieodpłatne.

W jaki sposób zgłosić swoje potrzeby?

KROK 1.

Zadzwoń na ogólnopolską infolinię 22 505 11 11

  • Zgłoś podczas rozmowy, że zdecydowałeś się zostać w domu. Zapisz datę i godzinę kiedy dzwoniłeś.
  • Infolinia działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 08:00-21:00
  • Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje Twoją prośbę o pomoc do ośrodka pomocy społecznej w danej gminie przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej

KROK 2.

  • Pracownik ośrodka pomocy społecznej kontaktuje się z tobą telefonicznie. W celu weryfikacji podaje datę i godzinę kiedy dzwoniłeś na infolinię. Następnie zweryfikuje zgłoszenie i ustali w jaki sposób można Ci pomóc. Poda imię i nazwisko osoby, która do Ciebie przyjdzie oraz datę wizyty osoby wyznaczonej przez OPS.
  • Podczas rozmowy telefonicznej, pamiętaj o zapisaniu numeru do ośrodka pomocy społecznej oraz danych osoby, która do Ciebie przyjdzie aby zrealizować zamówione zakupy.
  • W razie wątpliwości, zadzwoń do twojego ośrodka pomocy społecznej tel. 83 371 78 03.

KROK 3.

  • Przychodzi do ciebie osoba, którą MOPS wyznaczył do pomocy. W celu weryfikacji poda imię i nazwisko oraz okaże się dokumentem tożsamości lub legitymacją służbową. W przypadku pomocy w formie zrobienia zakupów senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek pomocy społecznej, podczas pierwszego kontaktu z seniorem.
  • Pamiętaj o zachowaniu zasad bezpieczeństwa: noś maseczkę, zachowuj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych.

KROK 4.

  • Odbierasz zakupy od osoby, która ci pomaga z zachowaniem zasad bezpieczeństwa: noś maseczkę, zachowuj dystans, w miarę możliwości używaj rękawiczek jednorazowych.

Ważne! Płacisz tylko za rzeczywisty koszt zakupów. Pozostałe usługi są nieodpłatne!

Z programu mogą skorzystać osoby starsze po 70 roku życia. W szczególnych przypadkach pomoc może być udzielona osobie przed 70 rokiem życia.